Riko Yasumiya was born in Osaka (b. 1993), graduated from Kyoto Seika University in 2015, subsequently in 2019 she undertook Art & Science in Central Saint Martins in London and obtained a master’s degree in Arts. She’s currently based in Tokyo.
Yasumiya produces visual artworks and artefacts related to human anatomy, her research lies in creating artwork that shows the possibility of delivering knowledge about the human body in a more engaging presentation than textual content alone. She encourages greater awareness and understanding of our body, by using a variety of media appropriate to teaching and presentational requirements, including textile, mixed media, 3D construction and installation. Yasumiya’s interests and practice lie deep in the study of anatomy, inspired by the likes of Bridget Riley, Man Ray and Ryoji Ikeda and so on, she intends to create another world of expression of how the human body can be perceived, and to communicate with a wider audience via multimedia artworks.
In July 2022, as a part of the Aichi Triennale 2022 Partnership event, at the exhibition of GROWING SPACE (2022), Heartbeat (2019) was exhibited alongside neuro−muscular interaction (2021). The human heart is composed of two atria and two ventricles, this mass of muscle performs involuntary, coordinated contractions that allow blood to be pumped and circulated throughout the body. Heartbeat (2019) depicts the composition and movement of this vital organ, inviting audiences to observe and learn of their own cardiac cycle through the use of a heart rate sensor.
neuro−muscular interaction (2021) was an installation work commissioned by SYNONYM in collaboration with Batting LALALA. The appearance of the work reminds us of a chandelier of a skeletal model, the installation replicates the electric signals transmitted to the muscles from the nerves, and the lights would react and generate different patterns depending on the location of the viewer, just like when human muscles expand and contract when the human body is in motion.
1993年大阪生まれ。2015年に京都精華大学を卒業後、2019年にロンドンのセントラル・セント・マーチンズにてアート・サイエンスを専攻し、芸術学の修士号を取得。現在は、東京を拠点に活動している。
安宮理子は、人体解剖学に関連したビジュアルアート作品や工芸品を手がけるアーティストです 。安宮は 、ビジュアルアートを使って人間の体に関する知識を文字情報よりいかに魅力的に表現できるかを探求します。さらには、教育や展示の内容がより効果的に伝わるようにと、テキスタイルやミクストメディア、3Dコンストラクション、インスタレーションといった多種多様なメディアを駆使して、私たちが人体に関する気づきや理解度を深めることを奨励しています。人体解剖学の実践に深く根ざしながらも、ブリジット・ライリーやマン・レイ、池田亮司などのアーティストたちからインスピレーションを得たアプローチを通じて、安宮は人間の体の知覚の可能性をめぐる別の表現の世界を創作し、マルチメディア・アート作品を通じて、より多くの人々とコミュニケーションを図りたいと考えています。
2022年7月、国際芸術祭「あいち2022」パートナーシップ事業の一環として開催された本展「GROWING SPACE」では、2019年と2021年に安宮が手がけたふたつのインタラクティブ・インスタレーションを展示しています。人間の心臓はふたつの心房とふたつの心室から構成され、自らの筋肉を縮小させることで全身に血液を循環させています。「Heartbeat」(2019)は、私たちの命を支えている心臓の仕組みと動きを表現したインスタレーションです。オーディエンスは、心拍センサーを通じて自らの心臓の循環サイクルを可視化し、学ぶことができます。
「神経-筋機能」(2021)は、バッティングららら緑店のリニューアルに際し、SYNONYMが安宮にコミッションしたインスタレーションです。作品の外見は、人体骨格模型のシャンデリアを想起させます。この作品は、電気信号が神経から筋肉へと伝達される様子を光で再現し、まるで人間の体が動いている時に拡張したり縮小したりするように、観る人の場所に応じてさまざまな光の動きを魅せます。
![]() |
“As an artist I felt that my role is to ease the communication between doctors and patients via artworks. Medicine became more transparent and there are fewer mysteries surrounding it nowadays. Throughout the course of history, as human beings progressed further, we were able to cure more diseases but the barrier in communication between medical workers and patients would always exist because pain and suffering are always subjective, so this would probably be an eternal challenge.” |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |