Luc Schol (b. 1991) is a Dutch visual artist creating his own fantastical realms. After attending the Royal Academy of Arts in The Hague from 2009 to 2013, he received his BA in photography at the Willem de Kooning Academy in Rotterdam in 2015. Schol obtained his MA at the Royal College of Art, London in 2021. He has previously exhibited his work at North Sea Jazz, the Van Gogh Museum and Cromwell Place London. Currently, he is based in London and Rotterdam.
Schol’s practice is concerned with exploring and questioning escapist realms, whether physical or digital. He traverses these lands by foot, mouse or joystick and uses the camera to create large enigmatic imagery to invoke a meditative experience. The artist wonders what escapism means for the human condition, as it is so seemingly pointless yet so irrefutably important.
For Schol’s first showcase in Japan, as a part of the Aichi Triennale 2022 Partnership event, working in collaboration with SYNONYM, the artist presents and combines two of his ongoing projects for the exhibition of GROWING SPACE (2022): The Contemplative Landscape (2015 -) and Underneath the Giant (2021 -), large enigmatic landscapes play a central role in both. Mixing landscapes shot in nature with carefully crafted scenes, he creates an experience that looks into both escapism and the sublime. These works strive to construct an exchange between our experience of the landscape within lockdown and our subsequent release back into the wild. “Photography is a medium so intertwined with screens large and small in contemporary times,” says Schol, “the printing process of the artworks adds an extra conceptual layer to the 3D crafted landscapes. A beautiful print offers a step away from the screen, finalises an image and gives it life.” All the exhibited works are inkjet printed on Hahnemühle Fine Art paper, hung interspersedly throughout the space, utilising the entire location as a game world — different regions and checkpoints to explore. Also on view is Inferno (2017), a video piece containing an ever-burning flame that slowly fades in intensity.
1991年オランダ生まれ。独自の空想世界を生み出すビジュアルアーティスト。2009年から2013年にかけてオラ ンダのハーグ王立美術学院にて学ぶ。2015年にウィレム国王学院の写真科を卒業。2021年にロンドンのロイヤ ル·カレッジ·オブ·アートにて修士号を取得。毎年7月にオランダで開催される世界最大級のジャズフェスティバル「 ノース·シー·ジャズ·フェスティバル」やアムステルダムのゴッホ美術館、ロンドンのアートスペース「クロムウェル·プ レイス」などで作品を展示。現在は、ロンドンとロッテルダムを拠点に活動している。
ルック·ショルは、作品を通じてフィジカルあるいはデジタルな逃避的世界を探求し、そこに疑問を投げかけるとい うアプローチで作品に取り組むアーティストです。ショルは、こうした世界をある時は自らの足で、またある時はマ ウスやゲーム機のコントローラを使って行き来し、カメラを駆使して瞑想的な体験をもたらす謎めいた巨大なイメ ージを創作します。人間の条件としてのエスケーピズムとは何か?エスケーピズムという一見捉えどころのないものは、どうしてこうも重要なのか?ショルは、こうした問いの答えを探ります。
2022年7月、国際芸術祭「あいち2022」パートナーシップ事業の一環として開催された本展「GROWING SPACE」 は、ショルにとって初となる日本での展示です。SYNONYMによるキュレーションのもと、本展のためにショルは、進 行中のふたつのプロジェクトを組み合わせた作品を用意しました。そのふたつとは、謎めいた風景を主役に据え た巨大な作品、「The Contemplative Landscape」(2015〜)と「Underneath the Giant」(2021〜)です。自然のな かで撮影された風景と丁寧に作り込まれたシーンを織り交ぜることで、ショルはエスケーピズムと“崇高”の両方を 感じさせる作品を創作しました。これらの作品は、私たちが経験したロックダウンとその後の自然への回帰におけ る自然の風景のなかでの経験との交流の構築を目指しています。「写真は、現代の大きな画面や小さな画面と複 雑に絡み合った媒体です」とショルは話します。「作品の印刷プロセスは、立体的に創られた風景にコンセプチュア ルなレイヤー感を添えてくれます。見事なプリントは、スクリーン画面から離れる機会を与えると同時に、イメージ を完結させて命を吹き込みます」。展示されているすべての作品は、ドイツの高級インクジェット用紙「ハーネミュ ーレ」にプリントされ、展示空間内のいたるところに吊るされます。ショルは、展示空間全体をゲームの世界として 活用しています。さまざまなリージョンやチェックポイントをぜひご覧ください。本展では、熾烈さを残しながらもゆっくりと消えてゆく炎の映像を含む「Inferno」(2017)の上映も行います。
![]() |
“I believe in the subjectivity of photography.” |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |